Åpenhetsloven
Åpenhetsloven
Autoringen as driver bilauksjon B2B og jobber aktivt for å følge reglene i åpenhetsloven.
Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger 2023
Virksomhet | Autoringen As |
Utfylt av | Finn Philipps og Preben Fagerholt |
Dato | 20/06-2024 |
Rapporteringsperiode | 01.01.2023 – 31.12.2023 |
Åpenhetsloven § 5a: Generell beskrivelse av virksomhetens organisering, driftsområde, retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
Organisering Vår virksomhet er organisert som et aksjeselskap med forretningsadresse i Lillestrøm Kommune og datterselskaper i Bergen, Trondheim, Stavanger samt hovedkontor på Lysaker. Vår virksomhet er del av det organiserte arbeidslivet og er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Norges Bilbransjeforbund. Driftsområde Vårt driftsområde er auksjonssalg av bil. Våre kunder og underleverandører er i lokalisert Norge. Driften omfatter ikke egenimport av produkter. Rutiner/ retningslinjer Våre rutiner og retningslinjene er forankret hos styret, daglig leder og hos de ansatte i selskapet. Rutinen omfatter fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver i vår virksomhet, kartlegging og vurdering av negativ påvirkning/skade ut fra egen virksomhet, leverandørkjeder og forretningsforbindelser, samarbeid om gjenoppretting og erstatning der det er påkrevd, stansing/forebygging av negativ påvirkning/skade, overvåkning av gjennomføring og resultater, samt kommunisering av hvordan påvirkningen er håndtert og behandling av informasjonskrav. |
Åpenhetsloven § 5b: Opplysninger om faktiske negative konsekvenser og vesentlig risiko for negative konsekvenser som virksomheten har avdekket gjennom sine aktsomhetsvurderinger
Beskrivelse: |
Arbeidsmøter for kartlegging av leverandørkjeder og aktsomhetsvurderinger er igangsatt i rapporteringsperioden. Vi har prioritert kartlegging av verdikjeden knyttet til vår kjernevirksomhet med grunnlag i vesentlig risiko for negative konsekvenser. Vi har ikke avdekket faktiske negative konsekvenser hos noen av våre underleverandører. |
Åpenhetsloven § 5c: Opplysninger om eventuelle tiltak virksomheten har iverksatt eller planlegger å iverksette for å stanse faktiske negative konsekvenser eller begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser, og resultatet eller forventede resultater av disse tiltakene
Beskrivelse Vi bygger vår kartlegging på informasjon fra nærmeste leverandør. Vi har innhentet en oversikt over våre vesentlige leverandører. Vi har videre gjennomgått de vesentlige leverandørene i konsernet med tanke på fare for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og at de ansatte har anstendige arbeidsforhold. Undersøkelsene har basert seg på offentlig informasjon om selskapene samt samtaler med enkelte av underleverandørene. Vår virksomhet utfører i tråd med vår bedriftsinterne rutine for valg av seriøs underleverandør. Jfr. Hvordan velge seriøs underleverandør. Vi bruker NBFs veileder for valg av seriøse bedrifter for å fremme de formål som åpenhetsloven og annet regelverk skal fremme (arbeidsmiljøloven, seriøst arbeidsliv) Vi vil oppdatere vår rutine/retningslinje med varslingskanal/klagemekanisme i tråd med Forbrukertilsynets veiledning og anbefalinger fra NHO. Tiltakene forventes å bidra til økt mulighet til å fange opp risiko for brudd på de formål åpenhetsloven skal ivareta, og bidra til å rette opp negative konsekvenser der det er påkrevd. |
Arbeidet knyttet til åpenhetsloven og redegjørelsen er behandlet av styret i Autoringen AS.
Lillestrøm/Lysaker 20/6-2024
Finn Philipps
CEO